На шляху реформ

 Сьогодні всі ми розуміємо, що необхідно йти вперед, не зупинятись на одному місці. У свою чергу, більшість із нас має велике бажання, щоб в нашій країні відбулися зміни, був якісно інший рівень життя, в тому числі й у селі. Реформа добровільного об’єднання  громад пропонує  створення таких територіальних громад, які зможуть реалізувати та надавати якісні послуги у сфері освіти, охорони здоров’я, культури, житлово-комунального господарства, соцзахисту  та інших життєвих важливих сферах життя. Передбачається, що ці   громади матимуть відповідні фінансові, інфраструктурні та кадрові ресурси. Разом із тим, вони отримають додаткові можливості, зокрема наближення послуг до людей та додаткове фінансування, що є найкращим стимулом для впровадження реформи,  адже державна субвенція буде йти безпосередньо в громаду.

  Нині в Україні є 159 об’єднаних громад. У нашому районі, згідно із затвердженим перспективним планом формування територій громад Вінницької області, має бути утворена одна об’єднана територіальна громада - Оратівська. Але села Очитків, Люлинці  за перспективним планом мали би війти до Росошанської об’єднаної територіальної громади. Хоча, уже більш як півроку, районна Рада говорить про те, що це - неврегульоване питання,  і для його вирішення потрібно прийняти зміни до законів та відповідних кодексів.

  Доказом цього є Постанова Центральної виборчої комісії від 27 травня 2016 № 158 “Про відсутність правових підстав для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів Росошанської сільської ради об’єднаної територіальної громади та Росошанського сільського голови (Вінницька область) і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів”. У ній зазначено, що “Росошанська сільська об’єднана територіальна громада утворена територіальними громадами, розташованими на території двох суміжних адміністративно-територіальних одиниць – Липовецького та Оратівського районів Вінницької області, що унеможливлює без вирішення питання щодо зміни меж відповідних районів віднесення Росошанської територіальної громади та території відповідної сільської ради, депутати якої обиратимуться на перших місцевих виборах, до території одного із цих районів”. Виходячи із цього, зрозуміло, що необхідне внесення змін до Конституції України, Земельного кодексу України. Взагалі, питання зміни меж районів – це довготривалий та дороговартісний процес, який передбачає серйозні правові наслідки для громадян. Виникатимуть проблеми в оформленні документів на землю та інших.

  Так, шлях до об’єднання  громад – непростий, можливо чимало “сирих” рішень. Але процес децентралізації – незворотний. І без реалізації цієї реформи неможливе проведення інших реформ, які виведуть країну з нинішнього складного економічного стану. Ми самі обрали європейський напрямок, а тому повинні враховувати їхній досвід. Щодо перспективного плану, то усі громади мають повне право пропонувати свої варіанти, корегувати ці моделі. Звичайно, часу залишилось зовсім мало: до 1 липня цього року  можна внести пропозиції змін до перспективного плану об’єднання громад. Але слід пам’ятати, що метою реформи є покращення життя людей та виділення додаткових коштів на розвиток громад, які передбачені лише в разі об’єднання. Тож не варто займати очікувальну позицію, потрібно діяти динамічніше, якщо не бути байдужим до долі громади.

 

Галина Лошак, голова районної Ради